jagochmincykel.blogg.se

Precis som bloggen heter kommer ni att få följa mig och min röda cykel på en resa till Italien. Jag är en helt vanlig tjej på 21 år som haft en dröm om att cykla till Italien under tre års tid, tyvärr är det ingen som velat hänga på. Nu blir äntligen resan av dock bara med mig och min cykel. Följ gärna min resa genom bloggen. Alla som känner mig vet att min stora talang är att prata inte att skriva men ska göra mitt bästa. = )

Ravenna

Publicerad 2012-10-14 18:32:25 i Allmänt

Ar i Ravenna nu, kom hit igar och lamnar det imorgon.
Lordag
Min resa hit var inte rikigt den basta kan man ju saga. Jag kom pa taget i Florens och det var ratt tag, fick fast cykeln och allt kandes toppen. Efter ett tags akande kommer det pa en hel klass med massa sma barn, Susanne inte lika nojd langre for det lat sa himla mycket och var overallt. Fick verkligen en sadan kansla, aldrig barn.
Aja satt dar och forsokte ha en trevlig resa aven om det var barn overallt, vad gor jag? Jo jag tappar min biljett bakom mitt sate och kommer inte at den. Kunduktoren forsokte hjalpa mig men vi kom inte at den, han fraga om jag skulle langt och jag ska att jag skulle byta och ha mig sa jag behovde min biljett. Han ryckte lite pa axlarna och tyckte nog jag var en dum liten tjej. Det fanns en plat under satet som jag vill ha bort for da skulle jag kunna na min biljett men han sa att det inte gick. Kollade lite hur den satt fast och det var bara med lite skruv och jag har verktyg sa jag fick bort platen och min biljett var framme igen, LYCKA!
Har nog aldrig varit sa glad innan nar jag akt tag att jag hade cykeln med for utan den inga verktyg.
Nar det var dax att byta tag hade jag bara 5min pa mig sa jag cyklade pa perrongen och detta ar ju inte okej sa en polis sa at mig att ga med cykeln. Han skulle aven vara snall och hjalpa mig och ta reda pa vilket tag jag skulle med, vilket jag redan visste men det tyckte inte han...Han gjorde sa jag missade mitt tag och jag fick vanta i en timme, polis fan. Inte nog med det nu skulle jag fa typ 3 min pa mig vid mitt nasta byte sa tack for den. Vanta i en timme och pa nasta tag for att aka en hallplats dock var det en vanlig manniska som hjalpte mig pa med cykeln.
Vid nasta byte sa fanns det hiss som var lite for liten men det gick iaf...kommer till taget och konduktoren sager att jag inte far ta med cykeln och kollar sedan pa en tidtabell och dar star det att cyklar far vara med. Han talar om vart jag kan stalla cykeln och sagar att taget gar om 1min och lamnar mig, tack for hjalpen. Jag och cykeln kom pa i tid.
I Ravenna sa ar det poliser over allt nar jag kliver av taget, det kandes inge kul alls, kravallpoliser och vanliga. Jag fattade att nagot var pa gang och kande bara jag vander...Det var nagon demonstration mot nagot tagbolag som forstorde miljon typ sa det var inte sa illa som det sag ut. For min del var det ganska bra for det fanns poliser overallt att fraga om vagen till vandrarhemmet jag skulle bo pa, Sa dagen slutade bra men det var inge rolig i borjan. Stallet jag bor pa ar toppem jag ar sjalv i ett 5badds rum och eget badrum, frukost ingar sa jag ar hel nojd.
Sag demonstrationen igar och det var sa lugnt och fint sa men jag har nog aldrig sett sa mycket polis samtidigt innan.

Sondag
Idag har jag atit en god frukost och sedan bara vandrat runt i staden. Ravenna ar en trevlig liten stad men borjar bli trott pa stader, jag vill ha havet nu aven om det inte gar och bada sa ar det bara skont att sista pa stranden. Har kollat upp vilka tider och vart jag maste byta tag imorgon for att ta mig till Chioggia sa det kanns skont att ha det klart. Smsa Lara och kolla av laget sa att det ar okej att jag kommer till henne imorgon och sover dar tva natter och det var helt okej. Ska bli sa skont att bara ha nagra meter ner till stranden och kunna sova hur lange man vill.
Nar jag skulle ga hem fran staden idag sa mote jag en gubbe pa cykel som plinga pa mig och log sa jag log tillbaka for han var ju en sot gubbe. Han vande om och forsokte prata med mig men inte fattade jag va han sa sa jag gick vidare men han hangde med. Trodde jag skakat av mig honom men nar jag nastan var hemma sa sag jag honom igen sa han hade foljt med mig hela vagen hem och det ar bara 1,5km. Nar jag gick in pa vandrarhemmet sa plingade han pa mig och sokte kontakt men jag "horde" inte. Skit skumt att han foljde med hela vagen sa glad att jag bor har och inte i en egen lagenhet eller nagot sant. Jag tror inte han skulle gora nagot men man foljer inte efter nagon i 1,5km.
Nu ska jag snart gor mig nagot och ata och krypa till sangs tidigt sa jag orkar upp till mitt tag imorgon och jag ska halla hart i min biljett.
Det ska bli sa kul att traffa Lara igen och sen kommer syrran! Det ar helt otroligt att hon bokade biljett och kommer ner helt sjalv till mig. Jag ar stolt over min syster och det ska bli sa kul att resa med henne i 16 dagar. Min resa kan nog inte fa ett battre slut tror jag. Jag vet en sak vi ska gora iaf, ata frukost pa Burano det var magiskt enligt mig sa hoppas hon tycker det samma.

Snart kommer jag hem kan inte fatta vart tiden tog vagen men fort har det gatt iaf och jag klarade det!

Kriget ar over och jag forlorade

Publicerad 2012-10-10 15:49:48 i Allmänt

Tog mig till mitt boende och hittade mig en god buffe dar jag satt och kakade mig tjock. Var orolig over hur kvallen skulle bli med tanten som jag krigar med. Hon stirrade surt pa mig nar jag kom in i rummet och forde lite ljud vid atta tiden pa kvallen da hon lag i sangen och brevid en vinflaska. Jag pratade ganska mycket med den andra tjej som bor i rummet. Tanten blev valdigt tyst efter ett tag, skont men vi sa aven att nar vi ska sova kommer hon borja fora ovasen. Mycket rikigt nar vi slackte kl 01 sa borjade tanten prata med sjalv, springa pa toa hundra ggr och jag vet inte vad. Sen hor jag hur det later som nagon spyr, tankte nej jag horde fel....blundar och forsoker sova, hor ljudet igen, hon spyr rakt pa golvet. Fragar om den andra tjejen ar vaken och det var hon. Hon fragade mig om jag skulle ga och jag sa att jag inte ville sova har iaf. Sen kom lukten sa pa med kladerna ut och forsoka forklara att hon spyr pa golvet till  nagon som inte kan engelska.
Vi fick ett nytt rum och det var sa skont! Det var tyst och man kunde sova i lugn och ro utan att behova tanka pa vad tanten kan gora.

Idag sa talade jag om i recceptioen att jag stannar en natt till om jag slipper bo i mitt gamla rum och det var inga problem. Flyttade over mina grejer till rummet vi fatt under natten och jag var sa nojd, den andra tjejen skulle aka vidare idag sa vi sa hejda. At frukost och akte in till stan och har gatt runt i min egna lilla varld och planerar nasta resa till Italien som jag hoppas blir av i maj. Jag trivs sa bra i detta land sa hoppas verkligen jag kan aka tillbaka i maj det skulle vara underbart.

Nu ska jag ta mig hem och sedan forsoka skriva i min dagbok som jag inte gjort pa flera dagar, ligger langt efter. Under kvallen ska jag ata mig tjock pa buffe igen, det var sa gott och billigt sa det gillar jag!

Tag gar sa mycket fortare.

Publicerad 2012-10-09 18:12:30 i Allmänt

Jag var i Florsen i 4dagar och fran borjan gillade jag det inte sa mycket, ganska besviken trodde det skulle vara mycket finare. Sista dagen jag hade i Florens borjade jag se det med andra ogon och kunde se det fina med Florens. Traffat mycket trevligt folk bade dar jag bodde och lokala manniskor. Jag har gjort en bestallning, en tavla av en kille och eftersom det skulle ta nagra dagar sa kandes det onodigt att vanta i Florsen nar jag lika garna kunde se andra stader. Bokade tag till Ancona och till Perugia.

Sondagen
Satte jag mig pa tag mot Ancona och resan dit var valdigt fin genom berg och sen langs kusten sa sag verkligen fram emot ett stad vid kusten. I Ancona hittade jag hostelet ganska enkelt, eller jag fick fraga nagra och upptacka att ingen kunde engelska som vanligt. Hittade en snall kille i en affar som kunde lite engelska han visste dock ej vart hostelt lag sa har ringde dit och fraga och sa sedan vart jag skulle ga, sa snallt. Det var nog den anda manniskan som inte kandes allt for konsigt, i omradet sa var det inga italienare utan bara folk fran andra kulturer och bara man som var ute pa gatorna.
Gick for att hitta en mataffar men allt var stangt. Tillbaka pa mitt rum sa hade tva tjejer flyttat in i  mitt rum. Vi gick tillsammans ut for att leta mat och dom forstod mig valdigt bra varfor jag inte ville ga ut sjalv. Vi hittade mat och gick omvag for att slippa ga dar alla man var....

Mandag
Tog bussen in till centrum av Ancona for tankte att jag maste ju iaf se nagot av staden. Gick upp till katedralen som hade fin utsikt over vattnet och gav mig sedan av till taget. Hamnade i Perugia och allt kandes sa bra. Akte nagot mini tag typ utan nagon som styr men det gar pa rals, laskigt. Hittade mitt boende och det var sa fint och allt var verkligen toppen.  Rummet hade 8 sangar men bara 5 ar upptagna och eget badrum, kan det bli battre?
Borjade med att gora oversvamning i handfatet, inte sa smart kankse...Den ena tanten som bodde i rummet verkade skum och sa inte hej. At god mat och la mig tidigt i sangen och somnade sa gott. Klockan 22 ringer tantens telefon och nar det ligger tre personer till och sover i rummet sa pratar man tyst men inte denna tant. Hon pratade hogt och skrattade som aldrig forr....Efter samtalet sa lag hon och pratade med sig sjalv, slog fotterna i madressen och jag vet inte allt vad hon gjorde. Jag gav upp, pa med klader och ut ur rummet. Hittade en tv med Twilight pa och tyckte det verkade trevligt, glomde att jag var i Italien och att dom dubbar allt. Kan ni slippa se Twiligt pa italenska sa gor det.  Smsa min sota sambo Jossan och sa ring mig, hon var min raddare under kvallen for stunden. Nar jag pratat av mig gav jag mig in i rummet och somnade efter ett tag.
Folk har sagt att mixade rum ska vara det varsta, i Florens sa sov jag i ett mixat rum med 22sangar och det var sa mycket battre an denna tant.

Tisdag
At frukost tog mig in till stan och hoppades pa ett det inte skulle borja regna. Det borjade regna sa bestamde mig ganska snart att ta mig hem igen och ta en seg dag idag. Tanten och jag har krig nu. Hon lag och sov nar jag kom tillbaka efter frukost och jag gor sa mycket ljud jag bara kan och ser hur hon blanger pa mig. Traffade en annan dam som oxa bor i rummet sa vi har dopt tanten till sleep and beauty for hon sover hela dagen och gor massa ljud pa natten. Pa eftermiddagen akte jag in till Perugia och staden ar sa fin, jag alskar den och ar sa glad over att jag akte hit. Det ar en gammal stad som typ ar byggd i bergen sa den ar jatte fin att ga runt, lycka. Hoppas att sleep and beauty ar tystare idag men tror tyvarr inte det.

Det gar sa galet mycket fortare att ta taget overallt men jag alskar dock cykeln oxa sa jag kommer verkligen gora flera resor pa cykel

Bologna

Publicerad 2012-10-01 17:17:41 i Allmänt

Venedig var helt okej, det ar fint och nagot man bara maste se. Men det ar sa sjukt mycket folk overallt sa det ar svart att verkligen se Venedig. Min favorit var Burano en stad pa en o vid Venedig som man bara inte far missa! Tyvarr sa tror jag dem flesta missar denna stad for det anda man kanner till ar Venedig och Murano. Nar man aker till Burano sa ska man vara dar tidigt pa morgonen innan alla turister kommer dit och innan staden vaknar. Det ar inte stort men dock sa mysigt och man gar runt med ett leende hela tiden for att alla hus ar malade i olika farger. Man blir sa glad av att bara ga runt dar!
Min alskade syster har bokat flyg ner till Venedig sa jag kommer att aka tillbaka dit och vara dar i fem dagar till, helt okej. Jag ar sa glad over att hon kommer ner och ar med mig i Italien i tva veckor!

Min plan var att ta mig till Trieste men andrade mig i sista sekund och det blev Bologna istallet da min van Anna pa campingen i Venedig trodde det skulle passa mig bra. Det ar en stad med manga studenter och den ar valdigt fin. Sa i lordags satte jag mig pa cykeln till Rovigo och fran Rovig blev det tag till Bologna. Jag bor pa ett hostel och har det skit bra. Traffat en tjej fran Rom sa igar gick vi i Bologna och idag har vi varit i Modena. Imorgon ska jag nog ga runt i Bologna sjalv och bara njuta av staden.
Far se vart min resa gar vidare, har inte rikigt nagon plan och det kanns lite konstigt da jag alltid planerar vad jag ska gora.